Saimme tammikuun 2024 aikana asiakkaidemme kautta nähtävillemme tiedotteen, jossa ELY-keskus ilmoitti kunnille korvaavansa Lupapisteen ELY-lausuntopyyntömenettelyn sähköisellä lomakkeella 1. helmikuuta alkaen. Tämä muutos tarkoittaa, että kunnat eivät voi enää lähettää ELY-lausuntopyyntöjä (tai vastaanottaa lausuntoja) Lupapisteen kautta. Jatkossa lausuntopyynnöt tulee ELY-keskuksen ilmoituksen mukaan tehdä lomakkeella ja ne vastaanotetaan sähköpostilla. Lisätietoja saat tarvittaessa ELY-keskukselta.
Näiden muutosten seurauksena poistamme ELY-lausuntopyyntöihin liittyvät toiminnot Lupapiste-palvelusta 31. tammikuuta mennessä. Lisätietojen ja keskeneräisten lausuntopyyntöjen osalta pyydämme Teitä ottamaan yhteyttä suoraan ELY-keskukseen.
Pitkään käytössä ollut integraatio Lupapisteen ja ELY:n USPA-järjestelmän (valtionhallinnon käyttämä asianhallintajärjestelmä) välillä lakkaa siis toimimasta ilman suunnitelmaa korvaavasta ratkaisusta. Olemme olleet pitkään tietoisia ELY:n haasteista liittyen tiedostonimiin perustuvaan liitteiden käsittelyyn sekä tarpeettomiin liitetiedostoihin, mutta USPA:n kehityksessä ei valitettavasti huomioitu Lupapisteen tuottamia liitteiden metatietoja, joiden avulla nämä ongelmat olisi voitu ratkaista.
Cloudpermitillä ei valitettavasti ole mahdollisuuksia yksin edistää asiaa, mutta olemme mielellämme mukana, mikäli ELY-keskukset ja kunnat haluavat jatkossa kehittää organisaatioidensa yhteistyömallia ja tiedonsiirtoa.