Palveluiden käyttöönotto, käyttäjätunnukset ja käyttöoikeusroolit

Rekisteröityminen palveluun


Viranomaiskäyttäjät ja luvanhakijat


Viranomaiskäyttäjät kutsutaan palvelun käyttäjiksi aina toisen viranomaisen toimesta, eikä heidän tarvitse rekisteröityä. 

Ohjeet käyttäjien ja lausunnonantajien lisäämiseen löytyy täältä: Käyttäjät


Luvanhakijoiden on aina rekisteröidyttävä palvelun käyttäjiksi.


Rekisteröitymisvaiheessa henkilöt tunnistetaan vahvasti Suomi.fi-palvelun avulla, mikä vaatii suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.


Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite, joka on vahvistettava rekisteröitymisvaiheessa. 

Ulkomaalaiset henkilöt, joilla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, voidaan luoda palvelun käyttäjiksi viranomaisten pyynnöstä. Katso tarkemmat ohjeet: Ulkomaalaisen rekisteröityminen Lupapisteeseen


AD-kertakirjautuminen

 

Lupapisteessä AD-kertakirjautuminen on saatavilla viranomaisorganisaation käyttäjille. Kertakirjautuminen mahdollistaa käyttäjähallinnan organisaation omassa käyttäjätietokannassa (AD, Active Directory). Kertakirjautuminen käyttää SAML 2.0 -protokollaa. Toimiakseen tämä vaatii, että asiakasorganisaatiolla on AD-palvelin, jonka kautta käyttäjät voidaan tunnistaa.

 

Kertakirjautumisen etuja ovat mm.

  • kirjautuminen helpottuu, kun käyttäjän ei tarvitse syöttää erillistä salasanaa Lupapisteeseen kirjauduttaessa
  • Tieturva paranee, kun organisaation käyttäjähallinta on yhdessä paikassa. AD:sta poistettu käyttäjätunnus poistaa samalla käyttäjän pääsyn Lupapisteeseen.

 

Mikäli haluat saada Lupapisteen AD-kirjautumisen käyttöön organisaatiossasi, ota yhteyttä tukipalveluumme.




Käyttöoikeudet 


Viranomaiskäyttäjien rooleista eli käyttöoikeuksista on kerrottu tarkemmin täällä: Käyttäjät



Salasanakäytännöt


Käyttäjän salasanan on oltava vähintään 12 merkkiä pitkä. Käyttäjälle näytetään salasanan vahvuusmittari, mikä kertoo, onko salasanan merkkivaatimus täytetty.

Käyttäjä voi vaihtaa salasanan palvelussa itse: Unohtunut salasana

Omien käyttäjätietojen hallinta

Käyttäjä voi täydentää ja muokata omia tietojaan kirjautumalla sisään ja valitsemalla valikosta ”Omat tiedot”. Omien tietojen kautta on mahdollista vaihtaa salasana tai kirjautumisessa käytettävä sähköpostisoite. Sähköpostiosoitteen vaihtaminen varmistetaan lähettämällä viesti molempiin sähköpostiosoitteisiin, joten vaihtaminen edellyttää pääsyä myös vanhaan sähköpostiosoitteeseen.


Yhteystietojen, salasanan ja käyttätunnuksen hallinnointi Omat tiedot-osiossa



Lupapisteen asiointipalvelu 


Verkko-osoite: www.lupapiste.fi 




Lupapisteen julkipano/kuulutus


Verkko-osoite, kaikki asiakkaat https://julkipano.lupapiste.fi/


Verkko-osoite, kuntakohtaiset sivustot ovat esimerkiksi muotoa: https://julkipano.lupapiste.fi/kalajoki




Lupapiste Kauppa


Verkko-osoite https://kauppa.lupapiste.fi/



Rakentamisen mittari 


Verkko-osoite https://raportit.lupapiste.fi/


 

Lupapisteen Arkistopääte 

Verkko-osoite https://arkistopaate.lupapiste.fi


 

Lupapisteen Virkapääte 


Verkko-osoite https://virkapaate.lupapiste.fi


 

Lupaisteen testiympäristöt (QA, Quality Assurance)


Viranomaiskäyttäjille on tarjolla myös testiympäristöjä (asiointipalvelu, julkipano, Kauppa) testaus- ja koulutustarkoituksiin. Näistä saat tarkempaa tietoa ottamalla yhteyttä tukipalveluumme (tuki@lupapiste.fi) 

Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.